torsdag 8 juli 2010

30 November


Ultraljud idag. 30 November blev mini beräknat till. Kanske blir en liten adventsbebis?

Vid två hade vi tid & som vanligt när jag är med va vi i god tid, en kvart innan. Robin höll på att få värmeslag och klockan blev tio över två när barnmorskan kommer ut och säger att allt är försenat minst 30 min. Jag som redan va tok kissnödig vid halv två trodde jag skulle dö. De vill inte att man precis har kissat för då kan bebis gömma sig lite bakom urinblåsan så man bör va kissnödig.Vi gick ut och satte oss på en gräsmatta och njöt i solen. Blev tillslut vår tur och vi fick se lilla mini. vad mkt h*n har växt på dessa tre veckor helt otroligt. Allt såg fint ut precis som det ska. Hjärtat slår,magsäcken finns,urinblåsan va vätskefylld så h*n kan kissa, hjärnan hade rätt form osv. vi har inte kollat om det är en kille eller tjej och vi frågade inte heller om hon kunden se det. Vi är bara så nöjda över att allt ser bra ut. Vi fick med oss en radda med bilder gratis, normalt ska man betala 200:- men eftersom det blev så rörigt med våra tider fick de så det va schysst. Igår gick vi alltså in i vecka 20 barnet är 19 hela veckor +1 dag nu.


Du har nu gått halva tiden av dina 40 veckor.
Om du tidigare har fött barn känner du nog fosterrörelser - det kan du ha gjort i en eller två veckor. Livmodern når i höjd till naveln. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Om du väntar tvillingar når livmodern oftast redan nu nästan till mitt emellan navel och nedersta revbenet. Som blivande tvillingmamma bör du försöka ta det extra lugnt nu sista halvan av graviditeten. Vad som är bäst för just dig kan du diskutera med din barnmorska på din mödravårdsmottagning.


Barnet: vecka 20 är kroppslängden omkring 19 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna.Det växer ut lanugohår på huvudet. Lanugohår är små, tunna, bleka hår utan pigmentering eller med mycket sparsam pigmentering. Stråna är ofta bara någon millimeter långa. Öronen flyttar fram till sidorna av ansiktet.
Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas.


Nu ska Robin & jag cykla till Willys och handla lite. Imorrn blir det grillning med Sven, Robins jobbarkompis och hans sambo Sonja & de ska ha barn nästa vecka. Undra vad vi kommer prata om?


5 kommentarer:

  1. fy fan vad underbar bild babe <3
    älskar er så <3

    SvaraRadera
  2. Oj vilken jättefin bild, vad tydlig och fin den är! Lilla plutten.

    Kraam!

    SvaraRadera
  3. Jag gissar på en grabb....som kan få ta del av ett av mina namn (Arne)!
    Ska bli jättekul med en liten parvel!

    // Tobbe.

    SvaraRadera
  4. Första bilden på mitt barnbarn, det är stort!

    //"farmor Agneta"

    SvaraRadera
  5. Första bilden på mitt barnbarn, det är stort!

    //"farmor" Agneta

    SvaraRadera