torsdag 28 mars 2013

En dag på sjukan

Igår lyckades Filippa ramla hemma hos mina föräldrar. Hon va arg och skulle sätta/lägga sig ner och snubblade på sig själv och landade på vänstra handen. Hon blev såklart ledsen och jag tröstade henne och hon ville lägga sig och sova vilket det va tid för. När hon vaknade för lunch pratade hon om handen och va lite ledsen men det gick snabbt över. På kvällen kollade jag på handen och tyckte den kanske såg lite svullen ut men inte mer.

Imorse när vi gått upp ville Filippa rita direkt och då la jag märke till att hon bara använde ena handen. Långfingret hade svullnat upp och blivit blått. Hon va glad och pigg och verkade inte ha ont. Jag kände ändå att jag ville kolla upp det så ringde till VC och fick en tid snabbt. Väl där blev vi skickade till röntgen och senare akuten där vi fick vänta i flera timmar. Som tur är jobbar Filippas farmor på sjukhuset så hon kom med yoghurt och festis. När vi fick träffa läkaren visade han bilder på fingret som har en fraktur så det va bara till att gipsa.

Filippa va på sitt bäst humör trots missad middagsvila och ingen lunch. Vår tappra lilla tjej. Inte en enda gång gnällde eller klagade hon.

2 veckor med gips är det som gäller. Filippa verkar anpassat sig direkt och inte klaga på det alls. Det är nog värst för oss som börjar tänka på allt praktiskt. Hur duschar/badar man, kan hon ha vantar, hur håller man det rent när hon äter?
Det lär lösa sig på ett eller annat vis.
Tycker synd om henne som nu lär va hemma från förskolan som hon redan saknar efter denna veckas ledighet, skrutt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar